• Framtiden

    Det är de här sista veckorna som verkligen satt pricken över i:et för vad jag alltid trott, hoppats, kämpat, drömt och haft som mål om. Jag KAN komma tillbaka! Sålänge det håller sig i detta schack kan jag kontrollera det och genom att som vanligt planera att avstå från övningar/träning jag känner påverkar för mkt, inte sitta så mycket osv. kommer jag att få ihop det och kunna utföra bra träning och öka på succesivt och vara tillbaka i tävlingssammanhang. Det känns så jäkla kul med framsteg och att verkligen få känna att det går och inte bara tänka det.

    Jag försöker att inte förhasta mig utan tänker långsiktigt, men jag är en positiv drömmare och vill gärna tro jag ska vara bäst direkt, hehe. Jag måste ha i tankarna att skynda långsamt och göra det på mitt sätt, det är trots allt jag som känner min kropp bäst.
    Alla är individuella och vad som passar en passar inte en annan. Att ha skadeproblem i fyra år passar väl ingen, men jag tror stenhårt på att jag trots allt vunnit otroligt mycket på denna tid och kommer kunna använda framtiden effekivt för att nå mina mål. Kommande säsong är inget jag lägger allt för mycket vikt vid, jag vill bara kunna träna bra och få upp konditionen. Mitt mål har alltid varit OS 2018 och jag tänker inte ändra på det. Jag tror inget är omöjligt och som Kallur sa i en intervju; "människan kan mer än man tror, det är bara huvudet som sätter stop för en". Även om det kan vara många som tänker att det är omöjligt så gör inte jag det och det är huvudsaken :) Så länge det finns hopp tänker jag inte ge upp. Jag gör allt vad jag kan på det sätt jag tror är det allra bästa, sen får vi se hur långt det når!


    Efter att kroppen hållt ihop 2,5 vecka(tjooho!) med bra träning var det dags för en viloperiod på 3 dagar, tors-sön. Det kändes i kroppen att det var dags för återhämtning, ovan så mycket träning. Dagarna spenderades på underbara Lörudden med Alex och hans familj. Vi fick även påhälsning av några ur min familj en dag vilket var såå kul!
    Igår, måndag, började dagen med en lugn löptur och styrka i Sundsvall och avslutades med crossfit på kvällen i Östersund.
    Idag vaknade jag tyvärr upp med halsont och har fått vila dagen ut. Det känns inte så farligt så jag hoppas jag kan vara frisk imorgon redan! Vilar oavsett imorgon och ägnar tid åt skyttet istället :)

    Bilderna är från Lörudden och kvällens skyttepass i solsken.

  • Tjooho!


    Träningen har flytit på kanon de senaste två veckorna.
    Ryggen har verkligen kämpat på otroligt bra och jag har fått många och långa fina träningspass. Den speciella sköra känslan jag hade i Juli har försvunnit, tack och lov. Sedan jag kom igång igen har jag undvikit cykling och stakning då det påverkar ryggen mest. Jag har skejtat för det mesta och ägnat många träningstimmar på crossfit. Jag har börjat på boxen här i Östersund och det känns verkligen som en grymt roligt, effektiv och bra träningsform för mig. Mixen med både styrka och flås och olika övningar gör att jag får många olika rörelsemönster under passet, vilket jag känner att ryggen fixar bättre, än annars samma konturnerliga nötning i liknande rörelse som det oftast blir i övrig träning. 

    För ett par dagar sedan gjorde jag min sista arbetsdag på jobbet
    för i sommar. Det känns väldigt bra att jag får två veckor nu innan skolan börjar så jag hinner lägga mer tid på skyttedelen. Det har inte hunnits med så mycket då jobb och ”fysisk” träning har prioriterats. De gånger jag skjuter känns det dock väldigt bra och jag känner mig trygg och stabil med mitt gevär och tro det eller ej så känns nya ståställningen förvånansvärt stabil!

    Hur kul är det inte att få skriva (och läsa!?) ett sådant här positivt inlägg om framsteg. Äntligen! Jag är så tacksam för dessa två veckor och det är på tiden att det blir ännu mera medgång
    J

    Ha det fint! /Åsa

  • Londonresa

    Är nu på väg hem från en rolig weekend i London :)

    Det blev mycket sevärdheter med bland annat en dagstur till Brighton och så givetvis även en del shopping! 
    Sedan senast jag skrev, om den sämre perioden med ryggen, så blev det bättre, men efter tre dagar sa ryggen stopp igen. Ryggen kändes fortfarande lite skör och ett cykelpass sista eftermiddagen gjorde att jag trillade dit igen. Som tur var behövdes bara en dags vila innan jag kunde stå på rullskidorna igen :) 
    Efter det har det blivit bättre och denna Londonresa har, trots mycket resande och sittande, varit bra för ryggen och den känns "tryggare". Jag hoppas det ska kännas bättre när jag tränar igång imorgon igen efter dessa vilodagar :) 
    Imorgon har jag planerat styrka/crossfit och ett lugnt skejtpass, med efterföljande fika då jag fyller hela 26 år! 
    Ha det bra!
    Nedan följer några bilder från resan :)
     

  • Sommardagar

    Hello!

    Börjar med en kort update från den senaste tiden; 
    Maj månad spenderades som skrivet i Göteborg! Det var grymt att få soliga sommardagar så tidigt på året, praktiken var lärorik och träningen gick bättre och bättre!
    Juni månad spenderades i Östersund med två besök i Furuvik hos min fina syster. Månaden började med en förkylning, sedan fick jag tio riktigt fina träningsdagar. Efter det bröt bältros ut(!), men som tur var inte så allvarligt. Förmodligen beror detta på en av de mediciner jag äter mot nervsmärtan och jag har därför trappat ned på den medicinen. Jag hoppas och tror att det inte försämrar nervsmärtan då jag inte tagit just denna särskilt länge.
    Sedan dess har träningen flytit på och det har varit helt underbart att få träna på! Min favoritrunda som jag haft som en dröm och mål att kunna köra igen har jag kunnat åkt flera gånger och det har varit en grym känsla! Jag har känt mig förvånansvärt pigg och stark på passen med tanke på att jag inte kunnat träna kondition särskilt länge från det långa uppehållet. Detta är nog tack vare all styrka och rehab jag kunnat träna.
    För några dagar sedan började ryggen tyvärr att strejka. Jag var på en naprapatbehandling igår och kroppen hade lite justeringar samt att naprapaten trodde det var en lätt inflammation som följd av lite för mycket belastning. Jag har dragit på lite väl mycket på kort tid då det funkat så pass bra att träna och jag har varit så himla glad över det. Det är svårt att veta vart gränsen går och jag måste testa mig fram och jag har inte velat vara för feg utan utmana kroppen. Det blir rehab och vila från kondition ett par dagar, sedan är jag nog redo att dra igång igen! :)
    Resten av sommaren blir mestadels i Östersund, med förhoppningsvis mycket träning! Jag jobbar även på samma ställe som ifjol, men på ca. 50 % för att hinna ägna tid till träningen. I slutet av Juli ska jag till London på en semestertrip! Har aldrig varit där så det ser jag verkligen fram emot!

    Ha det bra så länge!
    /Åsa

  • Göteborg

    Har nu varit i Göteborg 3 veckor, och det har varit toppen!
    Praktiken gör jag på ett gym. Tanken var att jag skulle gå med personliga tränare, men då det inte fanns några kvar så blev vi det själva istället! Det har varit utmanade, lärorikt och kul! Det passar mig ypperligt att ägna dagarna åt att träna själv och andra. Det är kul att inspirera andra och få dem mer medvetna om sina rörelsemönster, sina styrkor och sina svagheter och se hur motiverade de blir att träna för att må bättre och nå sina mål!

    Jag har fått tips på en bra väg att åka rullskidor på direkt från där jag bor, så det är inga problem att träna här. När jag har kört rullskidor har det gått så himla bra också! Kroppen funkar jättebra och jag kan inte med ord beskriva hur lycklig det gör mig! Det är så underbart och härligt och jag ser verkligen fram emot att förhoppningsvis änltigen ha en sommar fylld med träning!
    Jag har även gjort många av mina träningspass på grupppass som finns på gymmet. Spinning, crossfit, zumba. Det är sjukt kul och sjukt jobbigt! Jag har alltid tyckt träning i grupp/stafetter/lagtävlingar varit så kul, så att i grupp få kämpa så svetten rinner till hög musik och bra instruktörer är grymt!

    Nervsmärtan har dock varit sämre under tiden här, men tidigare drog det iväg när jag tränade, vilket det inte gör nu. Nu funkar det bra att träna men sämre övrig tid. Detta föredrar jag dock myycket hellre, för nu funkar det som sagt bättre och bättre att träna.

    /Åsa

  • April April!

    April har gått så fort! Jag har haft fullt upp och det har tyvärr inte blivit många rader skrivna.
    Träningen har gått fortsatt bra, helt fantastiskt! Jag har fått fina pass i Åre och åkt skidor så länge det gick på ÖSK. Jag har även fått till två löppass, vilket har varit helt omöjligt senaste 3,5 åren. På löpningen har det varit höften som varit problemet, men nu börjar det bli bättre och bättre -superkul!
    Aprilvädret är ingen dans på rosor- det snöar till och från vissa dagar och rullskidorna går inte att ta ut ännu. Till helgen åker jag dock till Göteborg för en månads praktik! Där hoppas jag få mötas av varmare temperaturer och sopade vägar :) 

  • Härlig helg

    Jag har haft en fantastisk helg i Sälenfjällen med fina vänner!
    Vi träffades på fredagen efter lunch och då det bjöds på strålande sol kastade vi på oss träningskläderna för att tillbringa eftermiddagen på skejtskidorna åkandes runt på fjället. Det var så jäkla härligt! Det var skare på de flesta ställen ända till fem då vi drog hem till stugan -lyx! Sådana här dagar får man plocka fram när det regnar och är grått:)

  • Påsk

    Hoppas att ni hade en härlig påsk!

    Jag "firade" påsken i Östersund med skidåkning, jobb och sköna filmkvällar. Avslutade kursen Nutrition med inriktning mot Idrott, med en salstenta på torsdagen, det var skönt att få två dagar extra ledighet från studierna innan den nya kursen drog igång idag. Kursen var för övrigt väldigt intressant och givande!!
    Sedan sist har det fortsatt gått bra med skidåkningen, jag har gjort flera 1,5 timmars pass både klassiskt och skejt, och igår fick jag till ett crosspass på 2h med 1h klassiskt+1h skejt! Så obeskrivligt fantastiskt att det funkar att åka skidor igen och att det blir så mkt bättre i snabb takt! Mer än välkommet!
    Förra veckan var jag åter hos sjukgymnasten i Umeå. Än en gång fick jag superfina kommentarer och mina rehabövningar fick nu byta namn till "förebyggande träning" :)
    Det är med andra ord att tuta och köra så mycket det går! Det är fortfarande en molande värk som blir sämre av det mesta, men på en helt annan nivå, och det viktigaste är att det inte är någon fara att träna på!
    Att få möjligheten att sätta nya högre mål känns som en lyx då jag slitit så himla länge med att bli så pass hel att jag ens kan köra kondition över huvud taget. Trots att jag har en bit kvar sprutar det ut idéer, planer och drömmar hela tiden. Jag är så otroligt glad och stolt att jag lyckats ta mig hit och är på god väg tillbaka. Varje pass jag får till är jag så tacksam för och jag hoppas verkligen att det fortsätter i denna positiva bana nu!

  • Tänkvärda ord

    Jag var på en föreläsning av Mårten Nylén för drygt en vecka sedan. Föreläsningen handlade i stort sett om att man är sin egen lyckas smed och ska ”starta dagen med ett leende”. Jag fick med mig ett motto därifrån, ”låt aldrig gårdagen begränsa dig idag”. Jag tror att det är ett budskap som många kan ta till sig, inte minst elitidrottare. Det är sällan vägen till framgång är spikrak, utan alla råkar vi mer eller mindre ut för sjukdomar/skador, men det är mest troligt att det är de som väljer att blicka framåt som lyckas, än de som i bakhuvudet ständigt har tankar på vad de ”tappat”.
    Om jag skulle välja att fokusera på vad jag tappat under dessa år skulle jag knappast kunna nå de höga mål jag satt. Det där mottot kan vara en bra påminnelse för mig om att vara i nuet och tänka på vart jag kan nå och möjligheterna, inte vad jag ”missat”. Jag tror att det är en väldigt viktig inställning för att lyckas!

  • Positivt

    Jag var hos sjukgymnasten i Umeå för ett par veckor sedan. Allt jag tränat på hade blivit fantastiskt bra och jag fick så himla positiva ord, gick därifrån med ett stort leende.
    Jag blev sjuk direkt efter i drygt en vecka men har nu kunnat träna några dagar igen. Kroppen tog sjukdomen hårt som det verkar och det var slitsam träning första dagarna, men nu känns det bättre igen och jag fick t om till ett klassiskt pass på 1h 30min i förrgår! Det är ett riktigt riktigt stort framsteg och jag hoppas att det håller i sig!
    Hos sjukgymnasten ändrade vi om i en övning för att få några mindre muskler att styra höften bättre. Trots att allt annat ser väldigt bra ut så kan jag inte röra höftkulan som jag ska vilket gör att jag t ex får ont i höften när jag ibland bara går någon minut. Jag har även börjat utföra skidpassen annorlundare. Nu åker jag 7-10 min skidor och sen kör jag tre min med tre rehabövningar och varvar så passet ut. Detta för att aktivera musklerna och ”påminna” dem om att de ska användas mer när jag åker skidor, för att få till rörelsemönstret i skidåkningen bättre. Jag kör även mer på de flacka partierna då det är där jag har mest problem. Hoppas detta kommer göra mycket för skidåkningen, avbrotten när jag kör rehab gör även att ryggen får en stunds ”vila” vilket gör att värken i ryggen inte drar iväg lika snabbt. Så förhoppningsvis kommer det göra att jag snabbare kan utöka tiden i spåret 
    J