• Fullt upp


    Det har blivit lite glest mellan inläggen, vardagen är rätt fullproppad just nu med träning, plugg och diverse! 
    Det går iaf fortsatt framåt med träningen. Blev dock sämre när jag kom på snö då teknik och stabilitet försämrades, tar ett tag att vänja in glattare underlag än vad det är på rullskidor, men det går bättre och bättre för varje pass. Kände att det var för tidigt att köra de första uttagingstävlingarna som gick i Östersund för två veckor sedan, jag hade då inte varit på snö så länge och behövde som sagt betydligt mer snövana innan jag kunde utsätta kroppen för tävlingssammanhang. MEN till helgen har jag tänkt tävla och utmana kroppen rejält! Det är Sverigecup i Piteå, distans och sprint som gäller, så det blir ingen lätt test, men jag ser verkligen fram emot att testa hur kroppen svarar! Har känt mig hängig och väldigt trött de senaste dagarna så jag hoppas att det inte utvecklar sig till något sämre, inte den bästa uppladdningen och jag hade gärna velat hunnit köra något intervallpass på snö innan jag drar dit. Körde någon intervall på ett kortare pass tidigare i veckan, fick en del muskelkramp i ryggen, men ändå okej känsla, så jag hoppas det ska funka!! Känns oavsett så häftigt att jag lyckats tagit mig tillbaka hit, att jag känner att kroppen borde fixa sådan påfrestning, obeskrivligt lycklig över det!

    Har en ny sammarbetspartner, Ancis. De stöttar mig med behandlingar så jag kan fortsätta kämpa mot mina stora mål. Fantastiskt kul och så värdefullt för min satsning! Var på behandling för någon dag sedan och jag har förmodligen virus i kroppen då jag bland annat varit så ovanligt trött på slutet och haft svettattacker. Jag hoppas att hjälpen från dem hjälper mig att få det ur kroppen så jag kan ställa upp till helgen :) 

    Ha det bra!

  • Premiär på snö

    Så kul att åka skidor på snö igen! ÖSK har verkligen superfina spår! Känns som att det blev vinter helt plötsligt över en dag och kylan har hållt i sig, så man kan nog hoppas på längre spår inom kort :)

    Började ny kurs idag, Träningslära 3. Kursen känns superrolig då vi bland annat kommer att ansvara för två kunder var att genomföra tester på, utveckla ett 10 veckors program för samt träna med. 

  • Framåt

    Ojoj vad tiden går, det har varit fullt upp med träning och plugg. 
    Träningen går fortsatt framåt och det är så himla skönt att bli tryggare i att kroppen håller ihop. Jag fortsätter att utmana kroppen samtidigt som jag får ta det i den takt som funkar. I helgen som var ställde jag dessutom upp i en crossfit-tävling! Det var ett tufft upplägg på tävlingen med en del nytt för mig, men det gick bra och var ett jäkla bra pass med tuff styrka och mycket flås samtidigt som ryggen klarade det utan några problem! Aldrig förr har man väl blivit så påhejad eller fått så många high five efter att slutsignalen ljuder, så himla roligt! Det kommer definitivt bli fler gånger :)

    Läser nu sista året på idrottsvetenskapliga programmet, just nu idrottspsykologi II 15hp. Det är otroligt intressant och jag lär mig mycket som jag kan applicera till mitt eget idrottande. Det är mycket vi läser som borde vara en självklarhet i dagens idrottare, men som absolut inte är det, mest på grund av brist på kunskap. 
    Jag kan bli fascinerad av vissa delar, som exempelvis hur man kan reglera negativ anspänning inför prestationsinriktade uppgifter, eller hur man kan hitta orsaker och lösningar på i princip ALLT, motivation, skador, tävlingsångest osv. Sen kan jag också bli förbannad över andra delar, exempelvis över hur dåligt man tar hand om idrottare för att det är sån otrolig fixering på att vinna till varje pris. 
    Jag ingick i en grupp där vi föreläste om skador inom idrotten där vi exempelvis tog upp vad som påverkar till att ha mer benägenhet för skador eller vad som påverkar återhämtningen. Det kändes som ett skämt när jag läste om hur det borde vara och hur det oftast är och sedan jämförde detta med mina egna erfarenheter inom skidskyttet. Det är så skrämmande sant. Jag tävlade trots skadeproblem för att jag kände ett krav då jag inte ville åka ur laget och blev osäker på hur framtiden då skulle bli, hur mycket svårare satsningen skulle bli. Detta ledde givetvis till ännu värre skada och ännu mer självklart till att jag blev kickad ur laget utan någon ledare som satte sig ner med mig och frågade hur jag mådde i det hela och hur planen/processen framöver kunde se ut, hur jag skulle ta mig igenom detta. "Lycka till och du är välkommen tillbaka att träna med oss när du är hel igen" var i princip det jag fick höra. Men tack! Vilken empati. Som idrottare och driven till att bli bäst behöver man någon som säger, STOPP, vi måste ta reda på vad detta är och att du blir jämnstark osv osv innan du utsätter kroppen för denna belastning. Inte orden "försök". Försök är lika som att säga; om du inte försöker tar vi det som att du inte vill detta och inte är motiverad m.m..

    Jaa, det finns mycket man kan diskutera i detta, jag hoppas att tränare och ledare inom idrottsorganisationer får lära sig mer om detta och kommer använda sig mer av det i framtiden. Alla idrottare är människor och det är meningen att alla ska må bra, dels här och nu i sitt idrottande, men även efter sin idrottskarriär och inte ha men resten av livet. Jag skulle i framtiden vilja vara en del i att ändra detta, om det så blir genom att tillämpa det som tränare eller via föreläsningar.

  • Fuerteventura!

    Jag har den senaste veckan befunnit mig på Fuerteventura. Det blev bokat spontant knappt en vecka innan då jag hittade detta resemål på sista minuten till ett superbilligt pris! Kollade så det funkade med skolschemat och bokade ca en minut senare, haha. Hotellet var fyrstjärnigt med flera pooler, gym osv. Vi(jag och min sambo) bodde i en egen villa med två sovrum, två badrum och kök med vardagsrum samt två altaner, lyx. Vi hade toppenväder hela resan och det blev mycket bad i pool och hav och solande på solstolar och strand. Tanken var att jag under denna resa skulle köra ett kortare konditionspass på en timme under morgonen och styrka innan middag på hotellets gym. Tyvärr blev jag sjuk redan andra dagen och har ännu inte kurerat mig riktigt. Jag kunde trots det njuta ordentligt av resan och gjorde bland annat en utflykt med katamaran där vi fick snorkla, paddla kajak och paddleboard. En otroligt rolig upplevelse!

    Nu sitter jag på tåget från Furuvik, där vi stannade till en dag och hälsade på min syster med familj, till Östersund och vardagen igen. Det känns skönt med frisk luft nu då det var rejält varmt i Fuerteventura.

    Nedan följer några bilder från resan

     

  • Sen sist

    Jag klarade mig med två sjukdagar, sedan var jag pigg och fräsch igen! Det är inte ofta man lyckas vända en förkylning sådär, men det kändes som vanligt när jag drog igång igen så det var bara att köra på. Jag fick en liten dipp i ryggen några dagar i början av denna vecka, en timmes sittande i klassrummet snabbt följt av 1,5h klassiskt var för mycket just den dagen, men med undvikande av vissa träningssätt så har det funkat bra att träna trots allt, så träningen har rullat på. 

    Här följer bilder från träningspass med härliga gäng!:

    Rullskidor runt favoritrundan med några skidskyttetjejer och svettiga kämpar efter ett tufft crossfitpass!

  • Framtiden

    Det är de här sista veckorna som verkligen satt pricken över i:et för vad jag alltid trott, hoppats, kämpat, drömt och haft som mål om. Jag KAN komma tillbaka! Sålänge det håller sig i detta schack kan jag kontrollera det och genom att som vanligt planera att avstå från övningar/träning jag känner påverkar för mkt, inte sitta så mycket osv. kommer jag att få ihop det och kunna utföra bra träning och öka på succesivt och vara tillbaka i tävlingssammanhang. Det känns så jäkla kul med framsteg och att verkligen få känna att det går och inte bara tänka det.

    Jag försöker att inte förhasta mig utan tänker långsiktigt, men jag är en positiv drömmare och vill gärna tro jag ska vara bäst direkt, hehe. Jag måste ha i tankarna att skynda långsamt och göra det på mitt sätt, det är trots allt jag som känner min kropp bäst.
    Alla är individuella och vad som passar en passar inte en annan. Att ha skadeproblem i fyra år passar väl ingen, men jag tror stenhårt på att jag trots allt vunnit otroligt mycket på denna tid och kommer kunna använda framtiden effekivt för att nå mina mål. Kommande säsong är inget jag lägger allt för mycket vikt vid, jag vill bara kunna träna bra och få upp konditionen. Mitt mål har alltid varit OS 2018 och jag tänker inte ändra på det. Jag tror inget är omöjligt och som Kallur sa i en intervju; "människan kan mer än man tror, det är bara huvudet som sätter stop för en". Även om det kan vara många som tänker att det är omöjligt så gör inte jag det och det är huvudsaken :) Så länge det finns hopp tänker jag inte ge upp. Jag gör allt vad jag kan på det sätt jag tror är det allra bästa, sen får vi se hur långt det når!


    Efter att kroppen hållt ihop 2,5 vecka(tjooho!) med bra träning var det dags för en viloperiod på 3 dagar, tors-sön. Det kändes i kroppen att det var dags för återhämtning, ovan så mycket träning. Dagarna spenderades på underbara Lörudden med Alex och hans familj. Vi fick även påhälsning av några ur min familj en dag vilket var såå kul!
    Igår, måndag, började dagen med en lugn löptur och styrka i Sundsvall och avslutades med crossfit på kvällen i Östersund.
    Idag vaknade jag tyvärr upp med halsont och har fått vila dagen ut. Det känns inte så farligt så jag hoppas jag kan vara frisk imorgon redan! Vilar oavsett imorgon och ägnar tid åt skyttet istället :)

    Bilderna är från Lörudden och kvällens skyttepass i solsken.

  • Tjooho!


    Träningen har flytit på kanon de senaste två veckorna.
    Ryggen har verkligen kämpat på otroligt bra och jag har fått många och långa fina träningspass. Den speciella sköra känslan jag hade i Juli har försvunnit, tack och lov. Sedan jag kom igång igen har jag undvikit cykling och stakning då det påverkar ryggen mest. Jag har skejtat för det mesta och ägnat många träningstimmar på crossfit. Jag har börjat på boxen här i Östersund och det känns verkligen som en grymt roligt, effektiv och bra träningsform för mig. Mixen med både styrka och flås och olika övningar gör att jag får många olika rörelsemönster under passet, vilket jag känner att ryggen fixar bättre, än annars samma konturnerliga nötning i liknande rörelse som det oftast blir i övrig träning. 

    För ett par dagar sedan gjorde jag min sista arbetsdag på jobbet
    för i sommar. Det känns väldigt bra att jag får två veckor nu innan skolan börjar så jag hinner lägga mer tid på skyttedelen. Det har inte hunnits med så mycket då jobb och ”fysisk” träning har prioriterats. De gånger jag skjuter känns det dock väldigt bra och jag känner mig trygg och stabil med mitt gevär och tro det eller ej så känns nya ståställningen förvånansvärt stabil!

    Hur kul är det inte att få skriva (och läsa!?) ett sådant här positivt inlägg om framsteg. Äntligen! Jag är så tacksam för dessa två veckor och det är på tiden att det blir ännu mera medgång
    J

    Ha det fint! /Åsa

  • Londonresa

    Är nu på väg hem från en rolig weekend i London :)

    Det blev mycket sevärdheter med bland annat en dagstur till Brighton och så givetvis även en del shopping! 
    Sedan senast jag skrev, om den sämre perioden med ryggen, så blev det bättre, men efter tre dagar sa ryggen stopp igen. Ryggen kändes fortfarande lite skör och ett cykelpass sista eftermiddagen gjorde att jag trillade dit igen. Som tur var behövdes bara en dags vila innan jag kunde stå på rullskidorna igen :) 
    Efter det har det blivit bättre och denna Londonresa har, trots mycket resande och sittande, varit bra för ryggen och den känns "tryggare". Jag hoppas det ska kännas bättre när jag tränar igång imorgon igen efter dessa vilodagar :) 
    Imorgon har jag planerat styrka/crossfit och ett lugnt skejtpass, med efterföljande fika då jag fyller hela 26 år! 
    Ha det bra!
    Nedan följer några bilder från resan :)
     

  • Sommardagar

    Hello!

    Börjar med en kort update från den senaste tiden; 
    Maj månad spenderades som skrivet i Göteborg! Det var grymt att få soliga sommardagar så tidigt på året, praktiken var lärorik och träningen gick bättre och bättre!
    Juni månad spenderades i Östersund med två besök i Furuvik hos min fina syster. Månaden började med en förkylning, sedan fick jag tio riktigt fina träningsdagar. Efter det bröt bältros ut(!), men som tur var inte så allvarligt. Förmodligen beror detta på en av de mediciner jag äter mot nervsmärtan och jag har därför trappat ned på den medicinen. Jag hoppas och tror att det inte försämrar nervsmärtan då jag inte tagit just denna särskilt länge.
    Sedan dess har träningen flytit på och det har varit helt underbart att få träna på! Min favoritrunda som jag haft som en dröm och mål att kunna köra igen har jag kunnat åkt flera gånger och det har varit en grym känsla! Jag har känt mig förvånansvärt pigg och stark på passen med tanke på att jag inte kunnat träna kondition särskilt länge från det långa uppehållet. Detta är nog tack vare all styrka och rehab jag kunnat träna.
    För några dagar sedan började ryggen tyvärr att strejka. Jag var på en naprapatbehandling igår och kroppen hade lite justeringar samt att naprapaten trodde det var en lätt inflammation som följd av lite för mycket belastning. Jag har dragit på lite väl mycket på kort tid då det funkat så pass bra att träna och jag har varit så himla glad över det. Det är svårt att veta vart gränsen går och jag måste testa mig fram och jag har inte velat vara för feg utan utmana kroppen. Det blir rehab och vila från kondition ett par dagar, sedan är jag nog redo att dra igång igen! :)
    Resten av sommaren blir mestadels i Östersund, med förhoppningsvis mycket träning! Jag jobbar även på samma ställe som ifjol, men på ca. 50 % för att hinna ägna tid till träningen. I slutet av Juli ska jag till London på en semestertrip! Har aldrig varit där så det ser jag verkligen fram emot!

    Ha det bra så länge!
    /Åsa

  • Göteborg

    Har nu varit i Göteborg 3 veckor, och det har varit toppen!
    Praktiken gör jag på ett gym. Tanken var att jag skulle gå med personliga tränare, men då det inte fanns några kvar så blev vi det själva istället! Det har varit utmanade, lärorikt och kul! Det passar mig ypperligt att ägna dagarna åt att träna själv och andra. Det är kul att inspirera andra och få dem mer medvetna om sina rörelsemönster, sina styrkor och sina svagheter och se hur motiverade de blir att träna för att må bättre och nå sina mål!

    Jag har fått tips på en bra väg att åka rullskidor på direkt från där jag bor, så det är inga problem att träna här. När jag har kört rullskidor har det gått så himla bra också! Kroppen funkar jättebra och jag kan inte med ord beskriva hur lycklig det gör mig! Det är så underbart och härligt och jag ser verkligen fram emot att förhoppningsvis änltigen ha en sommar fylld med träning!
    Jag har även gjort många av mina träningspass på grupppass som finns på gymmet. Spinning, crossfit, zumba. Det är sjukt kul och sjukt jobbigt! Jag har alltid tyckt träning i grupp/stafetter/lagtävlingar varit så kul, så att i grupp få kämpa så svetten rinner till hög musik och bra instruktörer är grymt!

    Nervsmärtan har dock varit sämre under tiden här, men tidigare drog det iväg när jag tränade, vilket det inte gör nu. Nu funkar det bra att träna men sämre övrig tid. Detta föredrar jag dock myycket hellre, för nu funkar det som sagt bättre och bättre att träna.

    /Åsa