Samarbetspartners


 

Det är så uppenbart. Min ståställning har fuckat up hela min kropp.

Jag har jobbat med många bitar för att få en hel kropp; aktivering och styrka i sätesmuskler, höftmuskler, inre bålmuskulatur, minska aktiveringen i hamstring och yttre bålmuskulatur. Få höftkulan att kunna röra sig som den ska, förbättra elasticiteten i höftmuskler med dynamiska stretchövningar, aktivera vänster rygg och säte totalt sett mera än höger för att komma ikapp, bli starkare i baksida axel på vänster sida osv. Övningar för detta gör jag dagligen.
För ett par tillfällen sen hos sjukgymnasten när det såg så jäkla bra ut på alla tester, men jag fortfarande hade problem, funderade han en stund och sa; det måste vara någonting du gör vardagligen… ställ dig bara som du brukar stå, och sen på ett och ett ben.

Där såg han det, där föll poletten ner.  När jag stod på vänster sida sköt jag fram höftkulan. EXAKT som i min skytteställning?!
Jag har inte bara stått i denna ställning när jag skjutit x antal timmar och torrklickat/siktat x antal timmar under alla dessa år. Jag trycker ut den jäkla höftkulan. Varenda. Gång. jag står. När jag skjuter fram höftkulan hamnar den ”på fel plats” och jag kan då inte styra höftkulan alls som jag ska. Detta leder till att jag till exempel inte kan sträcka ut benet som jag ska vid skejt (vilket gör att jag åker skidor som en ostkrok), inte kan gå mer än ett par minuter ibland innan jag får ont i höften, och ALLA andra bitar som jag nu jobbat så mycket med att få till, och som har skapat alla mina överbelastningsskador.

HUR kan jag inte uppmärksammat detta under alla år? Att varken jag eller någon annan(?!) insett att om man står helt skevt som man kan göra vid skyttet- kan det skapa enorma konsekvenser!
Det handlar inte om de sekunder man står där under tävling. Alla timmar man lagt ner för att få till en stabil ståställning och nött, nött, nött.

Jag kommer inte kunna låta bli att kolla på alla andra skidskyttars ståställning, främst alla ungdomar som har massor med år framför prickarna framför sig. DON’T DO THE SAME MISTAKE! Skjut för guds skull inte fram någon höft!

Jag tänker nu på att stå som jag ska och har redan fått till det automatiskt bra. Jag tränar även på en ny ståställning.
Känslan i den nya skytteställningen. Den är k a t a s t r o f. Prickarna som förr varit fint centrerade finns nu i skottlinjen ca. 0,00000000000001sekund för varje skott.
För att undvika att trycka ut höften måste jag stå mer rakt upp, böja lite på knäna och stå mer på musklerna än skelettet. Jag har behövt höjt för stödarmen från minst- till maxlängd på geväret. Det är vingligt, jobbigt, andningen och avfyrningen är helt ur rytm och ja, det kommer krävas en del timmar på skjutvallen innan det sitter.
Men fan vad bra det kommer bli.